diumenge, 8 de febrer del 2015

BELLMUNT PER SANT PERE DE TORELLÓ I LA SERRA GRENYADA 2015/02/07

Al costat del santuari de Bellmunt, on es venera la patrona de Sant Pere de Torelló, hi ha el cim de Serragrenyada, que ostenta un modest pedronet dedicat a la Mare de Déu de les Alades, al costat de la creu monumental.

Tornem a Bellmunt, aquesta vegada per la banda de Sant Pere de Torelló en un espectacular i atractiu recorregut circular, que puja al santuari de Bellmunt pel PR-C-45. Pel camí, farem visita a l'ermita de Sant Roc, per després pujar en fort desnivell al santuari, una vegada recobrades forces, tombar cap al sud per fer la bonica Serra Grenyada, per després baixar per la Carena de l'Hostal fins a tornar a Sant Pere de Torelló. Nosaltres hem tingut neu a tota la part alta del recorregut, en el que ha sigut un paisatge molt bonic, però que ens hi ha frenat una mica, per por a les relliscades. Un itinerari molt recomanable per les espectaculars vistes.

ITINERARI: SANT PERE DE TORELLÓ (APARCAMENT) - FONTDEVILA - SANT ROC - EL SERRAT DE NESPLA - COLLET DE FONT XECA - SANTUARI - BELLMUNT - COLLET DE ALADES - PUIG DE LA SERRAGRENYADA - COLLET DE BAUME DE MIGÓ - COLLET DE DUEC - FONT - CARENA L'HOSTAL - COLL DE PEDRONET - DEPOSIT - EL PEDRÓ - FONT DEL PINYOL - SANT PERE DE TORELLÓ (APARCAMENT)

TEMPS : 6,15 HORES AMB NEU (TEMPS NORMAL SOBRE 5,00 HORES)
DISTANCIA: 14,70 KMS.

Sant Pere de Torelló

Sortim a (-4 graus) de temperatura de l'aparcament a prop de la església, justament on és l’escultura de la dona tornera. Aquesta vol ser una reproducció de la feina que feien les dones a les torneries. Habitualment les dones carregaven els coves plens amb les peces que s’havien fet i els buidaven dins uns recipients que després de donar voltes acabaven per deixar les peces prou polides.

La muntanya del Santuari de Bellmunt amb ajuda del zoom de la càmera, o podem veure els primers raigs de sol, ...bona part del dia ens el tirarem per aquests lars.

Mentre deixem enrere Sant Pere de Torelló, el sol comença a despuntar per l'horitzó.

Direcció Sant Roc, Bellmunt a dalt.

Deixem enrere Sant Pere de Torelló, fen un poc de "camp a través", fora dels camins habituals, resseguint la carena del serrat de Sant Roc fins a l'ermita.

Un estratègic mirador, amb boniques vistes, ens ajuda a fer un glop d'aigua i descansà uns minuts.

El Serrat de Nespla, una bonica típica masia osonenca.

La ermita de Sant Roc
La petita ermita de Sant Roc està situada sobre un petit cim i roquissar a 730 m d'altitud, i molt a prop de la casa de pagès El Serrat. L'edificació data del segle XVII, i va ser construïda com a vot contra la pesta. Té molta devoció i tradició.

Creuant els camps del Serrat de Nespla.

Enfilem pujada cap a Bellmunt !!

A la part alta, on no toca el sol, hi ha una neu amb poc gros i molt relliscosa, que ens farà anar amb compte.

Encara que d'altra banda, els camins i el bosc, amb neu, tenen una bellesa que enlluerna el paisatge.

Passat el Collet de Font Xeca són dos-cents metres de desnivell molt directes i que fan posar nos a prova, però, ja el tenim a la vista, el Santuari de Bellmunt.

Entrem a Bellmunt

El panorama és immens

Darrere nostre, la zona de Besora, i mes enllà el Pirineu amb molta neu.

Per la banda d'Osona, amb el sol de cara, Sant Pere de Torelló queda molt enrere.

Comença a nevar suaument, quan ens fem la foto oficial al cim.

Santuari de Bellmunt, 1247 metres. No li faltava raó a Jacint Verdaguer quan deia, "L'ermita al cel suspesa".

La font de Sant Marc

Tot no ha de ser sofriment ... com preveiem avui un panorama de diverses hores, nevant i amb els camins relliscosos per la neu, vam decidir prendre'ns-ho amb calma, amb un bon esmorzar, pel que pugui passar ... (De totes maneres, sempre que pugem a Bellmunt, fem el mateix, jajaja)

Marxem de Bellmunt nevant, amb la idea de fer la carena de la Serra de la Grenyada. Encara ens quedava molta caminada per fer.

L'anar contínuament per la cresta de la muntanya, et proporciona unes vistes precioses.

El camí de la carena de la Serra de la Grenyada pot ser, és una de les parts més boniques de l'itinerari.

Tot i que el cel s'ha anat enfosquint de forma progressiva amb l'amenaça de pluja, encara tenim bones vistes a la comarca d'Osona.

Iniciem una llarga peró suau baixada.

Per el coll de Duec

La font gelada

Agafem la pedregosa Carena de l'Hostal, fins Sant Pere de Torelló.

Ja tenim a la vista Sant Pere de Torellló.

El Pedró

Finalment tornem a Sant Pere de Torelló, punt final de la ruta.

El famós campanar de l’església parroquial de Sant Pere de Torelló, amb un rellotge instal·lat el 1864, ha estat i és un punt de referència per als santperencs, ja que es pot veure des de gairebé qualsevol punt del poble.