dimecres, 19 de juliol del 2017

VOLTA A ISLÀNDIA EN VUIT ETAPES - 2017

El Viatger del Sol, al port de Reykjabik, una escultura de Jón Gunnar Árnason. Evoca un territori per descobrir, un somni d'esperança, el progrés i la llibertat.

A vegades es compleixen els somnis i vam poder viatjar a Islàndia, fent-li la volta completa a partir de la «Ring Road», la carretera que recorre de manera circular tota l'illa, i on hem dedicat vuit intensos dies. Cal dir que Islàndia és un indret per gaudir de la natura com màxim exponent, per l'insòlit i perquè sembli encara intacta; ja donant aquesta ràpida volta, trobarem espectaculars cascades, platges, volcans, llacs, rius, glaceres, falles, guèisers, etc., que venen a formar un paisatge d'un altre planeta. Hem de dir que hem vingut enamorats de l'illa, és d'aquells llocs, als quals vas amb altes expectatives i al final es compleixen amb escreix. Sabem que falten moltes coses per veure, però diuen que sempre cal deixar alguna cosa per a la següent visita...

1ª ETAPA: NIT PER REYKJABIK

Aprofitem que no es fa de nit, per tindre un primer contacte amb la agradable ciutat de Reykjabik, que iniciem amb un bonic passeig pel port.

Museu de l'art

L'edifici Harpa és un centre de concerts i conferències de Reykjabík. Situat al costat del mar, aquesta estructura contemporània va ser inaugurada el 2011 i val la pena visitar el seu impressionant interior.

La Hallgrímskirkja és una església de ritu luterà, precedida del monument a Leifur Eiríksson que va ser un navegant viking d'origen islandès que va aconseguir costes canadenques ja al segle XI. L'església és la icona de la ciutat

És freqüentment definida com la "Catedral de Reykjavík", per la seva mesura; on destaca les seves formes inspirades en els penya-segats basàltics de lava que podem trobar al país. A dins vam escoltar un bon concert d'orgue.

2ª ETAPA: REGIO DEL NORD: BARNAFOSS / HRAUNFOSSAR - GULLFOSS FALLS - GRABROK - DEILDARTUNGUHVER

El nostre primer dia de ruta el comencem per Barnafoss i Hraunfossar, un conjunt d'innombrables surgències d'aigua que emergeixen a través de la lava del Hallmundarhaun i flueixen cap al riu Hvitá mitjançant diversos salts i caigudes al llarg de gairebé un quilòmetre.

La força de l'aigua és converteix en escuma a travessar els intricades formes de la roca. A la foto, el petit pont natural de pedra que el riu ha anat erosionant entre la lava de Hallmundarhraun.

Passem pel poble de Reykholt amb la seva curiosa església i piscina geotermal.

Arribem a la zona dels tres volcans Grabroks, a tots els indrets que visitarem, tindrem sempre cartells indicadors amb varis itineraris marcats.

Vam ascendir al volcà Grábrók (a la foto) per un bon camí,  amb un itinerari de 30 minuts on vam donar la volta al cràter per observar unes esplèndides vistes de les conseqüències de l'erupció que va tenir lloc fa 4.000 anys.

Vistes des del crater.

Ens acostem a Deildartunguhver, una font d'aigües termals situat Reykholtsdalur. Es caracteritza per un alt cabal d'aigües termals on l'aigua emergeix a 97 ° C. Sent així l'aigua termal amb major flux d'Europa.

Hem de dir, que la pudor d'ous podrits també i és l'ambient !!

Els Trolls

El mite dels trolls i elfs ha persistit entre les tradicions del país i són molts els que encara creuen (54% d'islandesos) que, darrere de qualsevol roca o amagats en troncs d'arbres, poden aparèixer criatures increïbles.

Paisatges del nord

Arribem a la costa nord de l'illa, a la petita localitat pesquera de Siglufjörður, situada en un estret fiord del mateix nom, on ens allotjarem per una nit. Un paisatge idíl·lic.

3ª ETAPA: EYJAFJORDURAKUREYRI - LLAC MÝVATN - HÚSAVÍK LAUGAR

Arribem a Akureyri la segona ciutat mes important del nord de l'illa amb 19.000 habitants, on està situada la seva prominent església luterana sobre un turó del centre de la ciutat.

Vistes del fiord Eyjafjördurdes des de Akureyri

Deixem Akureyri i fem un bonic caminet al costat del riu, pel itinerari que arriba a Godafoss, una cascada d'uns 15 metres d'alçada i uns 30 de llarg. És un preciós salt d'aigua partit en el seu centre per una roca de la qual cau un raig per la seva part central, que li dona a la cascada un visió peculiar.

Godafoss La Cascada dels Déus

Itinerari per Godafoss

Aquí provarem la típica sopa de xai, sempre als menús d'Islàndia.

Arribem a la zona sud del llac Myvatn, on trobarem els pseudo cràters de Skútustadagígar, uns pujols de lava tots coberts d'herba.

Fem trekking al costat del llac Mývatn, pujant als pseudo cràters  originats per explosions degudes al contacta de la lava amb el aigua del llac.

Es tracta d'un paisatge preciós, únicament tenir en compte "les mosquites", que no piquen però són molt molestes.

Llac Mývatn

Anem cap la zona del volcà Hverfjall, un enorme con de cendra volcànica.

Caminem pèls senders de Dimmuborgir: un veritable laberint de estranyes formacions de lava.

Pugem a la zona volcànica de Krafla, per veure des de el cim del cràter Stóra-Viti, el seu llac blau interior, creat en la gran erupció de 1724.

Arribem al camp de solfaratas de Hverir a Námafjall

Pel camp geotermal de Hverir (Hverarönd) on es poden veure diverses fumeroles i els seus solfaratas, fenòmens geotèrmics increïbles. La terra segueix rugint per dins a Islàndia.

Els vessants de la muntanya Námafjall, on encara va sortint fum, ens van semblar uns indrets d'un altre planeta.

Arribem a Húsavík. una petita localitat del nord a les ribes de la badia de Skjálfandi, que s'ha guanyat merescudament la reputació de ser la capital d'Europa pel que fa a albirament de balenes. Aquí farem nit.

Vaixells al port per albirar balenes

4ª ETAPA: HÚSAVÍKLAUGAR - ÁSBYRGI - DETTIFOSS - FIORDOS DEL ESTE

Entrem a Ásbyrgi, a l'extrem nord del Parc Nacionalde Jökulsárgljúfur, on veurem una de les estructures geològiques més espectaculars d'Islàndia, al final del canó del riu Jökulsá á Fjöllum.

Recorrem la zona per senders ben senyalitzats, però el millor està al fons del canó, quan s'arriba a una enorme paret basàltica en forma de ferradura, on el bosc de bedolls acaba en una preciosa llacuna sota la paret.

Canviem de indret i ara fem itinerari per un paisatge pedregós i desolador cap la cascada de Dettifoss.

La cataracta més cabalosa d'Europa, Dettifoss, amb un cabal de més de 300 m3 per segon caient des de 44 metres.

Es pot veure a la foto, una gent entre les roques al costat del aigua, per tindre una idea de la grandiositat de la cascada.

Pugem al mirador general, on a pesar la distancia amb la cascada, vam quedar chops.

Continuem a la bora del riu per una pedregosa senda fins la cascada de Selfoss.

Cascada de Selfoss

Visitem unes típiques vivendes islandeses. Amb el seu paisatge volcànic, sense arbres i amb baixes temperatures,  els islandesos vam fer els habitatges semienterrades, recobertes de torba, on creix la vegetació silvestre.

Parem a dinar al costat de una petita granja, uns queviures que vam comprar al supermercat,  on tenim enfront, la bonica vista de la muntanya Herdubreid, volcà mític del centre d'Islàndia.

Ens trobarem moltes vegades la carretera buida de cotxes, amb paisatges desolats.

Continuem parant per visitar paisatges on surt aigua per tota reu.

Anem fent viatge i parant en indrets de gran bellesa. Com es pot veure, el temps i la llum canvia de seguida.
Hi ha una dita a Islàndia que diu, Si no us agrada el temps que fa, espera't cinc minuts.

Anem entrant i sortint pels fiords del est, Breiddalsvik, Reydarfjordur, Fáskrúðsfjörður, Stodvarnfjordur, Breiddalsvik.

Els Fiords són un dels llocs més espectaculars per visitar, són valls estrets, excavades a la roca per la glacera, envoltats de muntanyes i coberts d'aigua, d'una gran bellesa.

Encara de dia, a pesar de l'hora, fem nit al Hotel Blafell Breiadalsvik.

5ª ETAPA: FIORDOS DEL ESTE - HÖFN - GLACIAL

Ens aixequem ben aviat, ja que ens espera un dia llarg i comencem fent visita per les platges dels fiords. A la foto el de Berufjörður

Ens arribem a veure la cascada de Sveinsstekksfoss

Parem una estona a prendre un cafè al bonic poble pesquer de Langabud.

Per Djúpavogshreppur, a 50 km de Hofn, vam parar per fer unes fotos de la costa, admiren uns paisatges que no deixen de sorprendre'ns.

Arribem a la platja de Hvalnes Lighthouse, on tenim planejat dinar a la bora de l'oceà uns queviures que hem comprat, tenim la sort que fa un dia fantàstic per gaudir d'aquest indret.

Es tracta d'una platja de roca negra, just al costat de l'Anella Road, on val la pena fer una caminada per la llengua pedregosa que s'estén a l'infinit. Un indret on es poden gaudir d'unes fabuloses vistes platja i muntanya.

Pugem per pista de terra al Almannaskarð-pass, sobre l'actual túnel, un estupend mirador a la banda de Hofn, on es pot albirar la glacera al fons.

Després d'una llarga pujada de vertigen per pistes en 4x4, arribem al campament base de Joklasel, en la glacera Vatnajökull, on ens disfressarem per fer una excursió a la neu.

Al refugi, una vegada disfressats abans de sortir.

Entrem a la glacera Vatnajökull

La glacera Vatnajökull és la més impressionant d'Islàndia, situada sobre una cadena de volcans que s'acosten als 2000 metres d'altura. Es tracta de la glacera més gran d'Europa ocupant uns 8.000 km2, un 8% de la superfície total d'Islàndia, te una llargada de uns 150 Kms. per 100 Kms. d'ample, les seves dimensions costen d'imaginar.

El gruix de mitjana del gel és d'uns 400 m, arribant a un màxim de 1.000 m.

Arribem al nostre allotjament als afores de Hofn ja ben tard, després d'un intens dia. Encara ens quedarem a contemplar els canvis de colors que ens regala la llum del sol.

6ª ETAPA: HÖFN - FJALLSÁRLÓN/JÖKULSÁRLÓN - SKÓGAR - HVOLSVÖLLUR

Ens aixequem al matí ben d'hora i en sortir del nostre allotjament, enmig del no-res, ens trobem amb un paisatge espectacular, amb la glacera al fons.

Arribem a la llacuna de la glacera Jükullsárlón

Teníem reservat una ruta pel llac amb un amfibi d'aquests, per internar-nos entre els icebergs. Va resultar una travessia  molt espectacular.

Durant el trajecte, el guia del amfibi, va fent una explicació de la formació d'aquesta llacuna, així com l'antiguitat i tipus dels icebergs; fins i tot, ens donaran un tros de gel, tret de la llacuna, amb una gran quantitat d'anys, perquè ho testem.

La llacuna de Jökulsárlón, un dels llocs més increïbles d'Islàndia. Ha estat escenari de diverses pel·lícules de James Bond com "Mor un altre dia" o "Panorama per matar". Un paisatge gairebé surrealista que no et deixa indiferent.

Es tracta de la llacuna glacial més gran d'Islàndia, amb ni més ni menys que 17 km². Una gran quantitat d'icebergs es desprenen de la glacera Breidamerjökull arribant fins a la llacuna i després per una canal sortint a una platja on els pots arribar a tocar.

Ara ens arribem a la glacera de Svinafelljökull, per fer una caminada al costat del gel.

Llengua de la glacera Svinafelljökull

Existeixen molts trekking amb guia per fer passejades per la glacera, on es subministren els equips adequats per caminar, i en els quals es poden contemplar nombroses coves de gel en un marc impressionant.

Canviem de paisatge i passem per Eldhraun, una extensió enorme de lava coberta de mossegat de color platejat, que dona una aparença molt especial.

Continuem a través del desert de lava de Kirkjubaejarklaustur fins arribar a Vík. Estem al sud.

Arribem a Vík, la petita població més al sud d'Islàndia. La seva església blanca amb teulada vermella ressalta entre l'entorn verd i la platja de sorra volcànica. Aquí dinarem i descansarem una estona.

Vistes des de Vik amb les típiques flors lupina de color blau.

Les tres roques que apareixen al fons de la imatge, segons la llegenda, no són formacions rocoses sinó els cossos de tres "trolls" gegantins.

Arribem a les platges de Vik

La platja volcànica de Reynisfjara amb el curiós grup de pinacles de Reynisdrangur

Reynishverfi, com s'anomenen les columnes de més de 60 metres, són el resultat d'un complex procés d'erupcions volcàniques que van trencar els gels mil·lenaris de l'última gran glaciació, produint veritables escultures encaixades en el penya-segat de 340 metres de la muntanya.

En baixar la marea, podem veure una bona cova volcànica al costat del mar.

Al mateix penya-segat, podem albirar als típics frarets, l'au d'Islàndia.

Diem adeu a les boniques platges de Vik

Ens arribem per visitar la bonica cascada de Skógafoss, una de les més conegudes del país.

La cascada es precipita des d'una altura de 62 metres i la seva amplada és de 25 metres. Com que no hi ha construccions, ni muntanyes a la rodalia, la seva vista des de lluny és grandiosa.

Com en la majoria de cascades, Skógafoss compta amb diverses llegendes. La més famosa afirma que després de la cortina d'aigua s'ocultaria un tresor, deixat pel viking, Þrasi Þórólfsson.

Ens desplacem per visitar la cascada de Seljalandsfoss

Aquesta cataracta està just a sota de la glacera i el volcà Eyjafjallajökull, el que va causar un terrible caos aeri amb la seva erupció en 2010.

Seljalandsfoss té la particularitat que se li pot donar la volta literalment i passar per darrere de la cascada. No ens estalviarem una bona dutxa.

No deixa de ser curiós veure soltes per tots els camps d'Islàndia grups de tres ovelles. Pel que ens van explicar, són la mare i les seves dues cries. Mentre els mascles romanen en estables. A l'arribada del fred es realitzen batudes a manera de festa per recollir-les.

Ens allotjarem al petit poble de  Hvolsvollur on soparem diferents degustacions de menjar islandès, com balena, carn de ren, varietats de salmó, fraret i altres tipus de peix com bacallà.

7ª ETAPA: HVOLSVÖLLUR - GULLFOSS - LAGUNA AZUL - REYKJAVIK

La primera visita d'avui la fem a una petita cascada del riu Hvitá, bé, petita en relació amb el que hem vist. És curiós, a l'esquerre de la foto, unes escales pels salmons puguin pujar.

Arribem a la Cataracta de Gullfoss, una de les més impressionants del país. La cataracta cau en una esquerda de 32 m de alçada, amb un cabal mitjà de 140 m3 per segon. Un sender ens porta fins a la vora de la cascada i després un mirador on es veu des de més amunt.

La gran caiguda d'aigua unida al magnífic cabal que flueix del riu Hvitá en aquest punt, provoca que l'aigua baixi amb una força brutal provocant un perpetu i magnífic estrèpit.

La gorg sobre la qual es precipita Gullfoss té uns 70 metres de profunditat.

Mirador superior

Arribem l'àrea geotermal de Geysir mundialment coneguda pels guèisers, on és el  Strokkur, que s'activa cada cinc minuts i arriba als 20-30 m d'alçada.

El guèiser de Strokkur – explotant en tres fases

Altres guèisers

Després de dinar en Geysir, marxem amb un poc de pluja (l'única estona del viatge, per sort !!) per visitar  Lögberg (Almannagjá)

Seguim per la ruta de senderisme que s'interna en la gran falla Almannagjà, un camí molt concorregut.

Al parc nacional de Thingvellir, on està Almannagjá, està el sistema de falles que separa la placa tectònica continental americana i europea, per on passa el sender i on es pot veure la bonica cascada de Öxararfoss, i el Lögberg o Roca de la Llei, on des de l'any 930 es reuneix l'assemblea parlamentària islandesa. (...a l'aire lliure !!)

Estem finalitzant el viatge i anem un xic cansats per les llargues jornades que fem, un bona recompensa per relaxar-nos la trobem a la Llacuna Blava, està situada en un preciós entorn, envoltat de múltiples camps de lava amb 800 anys d'antiguitat.

L'aigua a 38 graus, és d'un blau cel enlluernador, producte de les sals i també de les algues que colonitzen la piscina i que, segons sembla, són tan beneficioses per al reuma i també per a la pell.

Un dels rituals és el d'empastifar-se la cara amb unes sals semilíquides de fang de silici, que tenen propietats exfoliants i que deixen la pell més o menys suau. Això sí, relax !!

8ª ETAPA: REYKJAVIK

L'últim dia el dediquem a conèixer la capital del país, una ciutat molt agradable per passejar i descobrir els seus bonics racons.

El carrer Skólavörðustígur a la foto junt amb el carrer Laugavegur son les arteries mes animades de la ciutat.

Amb aquesta bonica postal del llac Tjörnin al centre de Reykjavík, ens acomiadem d'Islàndia. Fins aviat !!!