divendres, 10 de juliol del 2015

PORTO PETRO - PARC NATURAL DE MONDRAGÓ (MALLORCA) 2015/07/08

Petita caminada que vam iniciar a Porto Petro, amb l'ànim d'anar reseguint el litoral rocós de la costa, pasant per les íntimes platges com la de Caló de sa Torre, Caló de sa Barca Trencada i Caló Burgit, per despres accedir al Parc Natural de Mondragó, que està constituït per un mosaic d'ambients diferents que li confereixen una gran diversitat paisatgística: els boscos d'ullastre i pinar, els camps de conreu de secà, les savines litorals, l'estany dolç de s'Amarador i el salobre de ses Fonts de n'Alis , la costa tallada amb zones rocoses i platges de sorra. També destaca pel seu elevat interès etnològic; les casetes de roter, les barraques de curucull, les parets seques, els escars, les torres de defensa, etc.

Com arribar: Per la carretera Palma-Santanyí (Ma-19). Els accessos estan senyalitzats: des de Santanyí, des de s'Alqueria Blanca i des de la carretera a Cala Figuera.

Distancia: 14,10 kms. Durada : Vam dedicar 8,30 hores total (Pot ser molt entretinguda !)

Vistes de Porto Petro, d'on comencem la ruta.

En 1616 es va construir la torre o castell de Porto Petro, que va tenir els seus guàrdies i el seu governador, avui en estat d'extrema prostració.

Far Punta sa Torre

Pasem per el Caló dels Homes Morts

El litoral rocoso de Cocó d'en Balena

Cala de sa Barca Trencada

Acces al Parc Natural de Mondragó, per la banda de Calo des Burgit, on aprofitariam per fer un bany.

Les savines, el pi i el ullastre tornen a ser protagonistes. En només uns minuts ens situem en el caló des Burgit, platja de sorra fina, de tot just 20 metres, el que permet un bany més íntim. No compta amb serveis públics. El nostre passeig continua cap a Sa Font de n'Alis.

Cambiats de roba, ens adentrem al Parc Natural de Mondragó.

Niu de metralladores,

Just passat el caló des Burgit agafem un sender a l'esquerra. El caminet passa al costat d'un niu de metralladores construït durant la II República sobre les restes d'una antiga torre de vigilància, en l'anomenada Punta de Sa Guàrdia.

Calo des Burgit, des del Punta de sa Guardia

Punta de sa Guardia

Pel camí, ens hem trobat coves o secrets, com diuen aquí, per amagar el contraban.

El camí va paralel a la retallada costa.

Estem sobre un escar (rampa que serveix als pescadors per retirar l'aigua les seves embarcacions) construcció aprofitant les roques per realitzar un embarcador format per dos cossos.

Cala Mondragó o Cala Sa Font de n'Alis.

La de Mondragó és una de les platges més concorregudes del parc al qual dóna nom. Compta amb restaurant, servei d'hamaques i dutxes, i carretera directa, el que fa que sol estar plena de banyistes. Té una longitud de 220 metres, cent menys que l'anterior, i se la coneix per diversos noms. A més del de cala Mondragó, que fa referència a tota la zona, inclosa també la platja de s'Amarador, té dos topònims propis: el de Caló d'en Garrot, que és com l'anomenen els veïns de Alqueria Blanca; i el de Sa Font de n'Alis, que és com l'anomenaven els habitants de Santanyí.

Antiga construcció de pescadors a Cala Sa Font de n'Alis.

La platja de s'Amarador és la més gran de quantes hi ha al parc natural. És una platja familiar, de sorra fina, amb poc desnivell. El seu nom procedeix de la vella costum de submergir en aigua de mar els troncs destinats a la construcció, per afavorir la seva durabilitat.

l'estany dolç de s'Amarador

Traspassada la platja de s'Amarador, ens enfilem per l'itinerari de Punta Ses Gatoves.
Mirador de Morrás d'en Canaves

Veiem a l'altra banda les formacions rocoses de la costa.

Continuem per un camí molt bé marcat.

Arribem a la Calo d'en Perdiu.

Anem direcció al aparcament de la Barraca de en Roter.

Antic Forn de Cal

A prop de Solimina els camins es complican entre propietats privades y mal camí, amb lo que, decidim tornar a Calo d'en Perdiu, que ens a deixat bocabadats.

Calo d'en Perdiu

Ens apropem al Calo des Burget, on pararem a fer un bany i poder continuar, que tenim molt de caloret !!

Caló de sa Torre

...i al vespre, arribem a Porto Petro.