diumenge, 18 d’octubre del 2015

SANT PAU DE SEGURIES - SANT PAU VELL - COLL PREGON - FAGEDA - SANT SALVADOR DE BIANYA - VIA ROMANA DEL CAPSACOSTA 2015/10/18

Via Romana del Capsacosta

Estupenda excursió circular, partint aquesta vegada de la localitat de Sant Pau de Segúries, en què saltarem de la comarca del Ripollès amb la seva estupenda fageda prepirenaica a la comarca de la Garrotxa, amb un bosc diferent, més mediterrani, per arribar a la encantadora població de Sant Salvador de Bianya. La tornada la farem per la famosa Via Romana del Capsacosta, un camí que ha estat transitat des de temps remots fins a pràcticament els nostres dies. Al llarg del seu recorregut museïtzat es poden contemplar els trams empedrats de la Via Romana amb els elements relacionats directament amb la construcció del camí, com els desguassos d'aigua, la pedrera d'extracció per a la construcció de la Via, ponts, reservoris d'aigua, hostals. En fer la passejada, és inevitable traslladar-se i pensar en com es va a construir aquesta enorme obra d'enginyeria fa més de dos mil anys d'història. Per allò, fou declarada Bé Cultural d’Interès Nacional. Una ruta realment interessant.

INICI: Agafem la carretera C-38 que va de Ripoll a Camprodon, la deixem a la població de Sant Pau de Segúries, per anar amb direcció el càmping Els Roures, per deixar el cotxe a l'església antiga de Sant Pau Vell.

ITINERARI: Sortirem de l'església vella de Sant Pau de Segúries passat el càmping Els Roures, seguint els indicadors de la Via Romana. Trencarem en passar la casa de l'Hostal Dalt, agafant un vell camí que puja i ens portarà al Cim de l'Empriu. (Coronat amb una torre elèctrica) No deixarem la carena fins a arribar al Coll Pregon, on agafarem una vella pista en pujada per la bonica fageda. Arribarem a una cruïlla amb petits cartells indicatius, on agafarem el camí que va a Capsacosta, de seguida arribem a la canal de la línia elèctrica que baixa a la plana de Bianya.

Amb cura, baixarem per un empinat corriol per sota de la línia (escasses fites vermelles) fent baixada fins a trobar la carretera del Capsacosta justament a la Creu d'en Pau Sastre. Seguirem carretera amunt fins al primer revolt (fites vermelles) on agafarem el camí que baixa per la carena de la muntanya. (sender perdedor, cal orientarse) Baixant trobarem algunes roques que sobresurta'n de la vegetació i que són magnífics miradors de la Vall de Bianya.

De seguida, arribem a la bonica Masia del Puig, allí, ja per una bona pista, baixem per arribar a Sant Salvador de Bianya. Una vegada visitat la petita i preciosa població, triarem el camí que va al pont i anar agafar la pista a la dreta que puja a Can Túron. Poc abans d'arribar al Mas i marcat amb una fita de pedra trenquem a l'esquerre. Es tracta d'una pujada que va vorejant la muntanya i paral·lel a la carretera on és fàcil perdre el camí. Aquest tram és complicat, ja que pràcticament no hi ha camí per una zona bastant bruta de matolls. (faltan fites) Nosaltres vam triar pujar en línia recta fins a la carretera, per després baixar-la fins a les escales de la Via Romana de Capsacosta. (recomenem agafar la Vía a Sant Salvador de Bianya) A partir d'aquí, la seguirem fins a arribar a Sant Pau de Segúries. (Ens desviarem uns metres per visitar la font de l'Arç)

DURADA: 4,40 hores caminant 5,15 hores total -  DISTANCIA: 10,01 kms. - DESNIVELL ACUM.: 576 metres.

La fageda del Capsacosta

Avui ja hem sortit amb temperatures fregant el sota zero i amb molta boira a primera hora del matí, es tracta segurament de l'arribada de la tardor a la muntanya, que ja no pot esperar més.

Cruilla de camins

Portell de Sant Salvador, vistes de la Serra Cavallera

La Creu d'en Pau Sastre recorda un dels tants episodis tràgics de la passada guerra civil.
Deixem la carretera i entrem al bosc de alzines per fer la baixada a la Vall de Bianya.

Mirador natural sobresurtin del bosc

Les vistes de la Vall de Bianya, des del mirador.

Detalls al Mas del Puig

Pista cap Sant Salvador de Bianya

Sant Salvador de Bianya

Esglessia de Sant Salvador

Aprofitem aquest indret per fer un entrepà.

Camí dels antics safareigs del poble

El Puig

La pista que puja a Can Túron, ja de tornada.

Començem la Via Romana de Capsacosta, per las escales que donan a la carretera.

La Via Romana de Capsacosta

Els arqueòlegs consideren probable que la calçada empedrada que uneix Sant Salvador de Bianya amb Sant Pau de Segúries sigui d’origen romà. Podria tractar-se d’un ramal secundari de la via Augusta que, procedent del Vallespir i passant pel Coll d’Ares, anava a buscar la vall del Fluvià. Altres, sense cap fonament seriós, la vinculen a la Via Annia i les hipòtesis més fantasioses, troben aquí l’origen toponímic de la Vall de Bianya. Malgrat que la datació constructiva és incerta, te molts elements comuns a altres vies atribuïdes fonamentadament a l’època romana.

En qualsevol cas és una antiga via que fins fa relativament poc (primeries del segle XX) va servir de nexe entre les comarques de la Garrotxa i el Ripollès. Es troba documentada –malgrat que parcialment- des del segle X. Posteriorment va formar part del camí ral d’Olot a Camprodon. Amb la construcció de la carretera (actual C-153) els anys 1926-27, va caure en desús, relegada únicament a camí ramader i deteriorant-se progressivament.

Arran de la construcció dels túnels de Capsacosta (1992-94) la concessionària de l’obra (Dragados y Construcciones SA) per llei, va haver d’invertir l’1% del pressupost en accions culturals. Part d’aquests fons es destinarien, sota la tutela de la Generalitat, a consolidar i restaurar alguns trams de la via.

Actualment la Via del Capsacosta és ben senyalitzada i ofereix al visitant un recorregut musealitzat. Fou declarada Be Cultural d’Interès Nacional, però els recursos destinats son clarament insuficients i resta molt per fer-hi. A tall d’exemple hem pogut constatar com l’erosió continua malmetent-la.

Sitema de clavegueram a la Vía Romana i llazet a la via.

Contraforts de la Via i Balma de la Fiota

Indicadors explicatius durant tot l'itinerari.
Can Sargantana antic hostal a la via i detall del empedrat a la via romana.

El paisatge des de la via és enorme, el Puigsacalm al fons a la dreta.

Pilons de defensa pels carruatges a la vía.

L'alçada a la via és considerable fins a El Coll de Capsacosta.

Detall del desguàs a la vía.

La Trona, una curiosa pedra plana que sobresurt de la pared.

Una vegada passat la collada de Capsacosta, baixem al precios indret de La Font d'Arç.

Els camins i el paisatge per la part del Ripollès són diferents.

Per Can Barramba

Indicador final extrem de la Via Romana de Capsacosta.

La casa de l'Hostal Dalt

Arribem a Sant Pau Vell, el nostre punt de sortida i arribada, d'allò que ha sigut una ruta diferent i molt interessant. Fins a un altre !!

Hem de recordar aquest lloc, per una propera visita, es tracta de Can Baral-la a Sant Pau de Segúries, un lloc extraordinari per anar amb gana !!