dilluns, 12 d’octubre del 2015

ROQUES DE LA CORBERA - BALMA DEL CASTELL DE LA FOSA - BALMA DELS CARLINS - MAS LA SERRA - EL CROU - ROQUES DEL MIOLAR 2015/10/10

Roques de la Corbera

El Collsacabra o Cabreres té indrets majestuosos, i aquesta petita ruta circular entre les poblacions de Tavertet i l'Esquirol, ens descobrirà un d'aquests llocs, els cingles de les Roques de la Corbera i el seu voltant, que tant per la seva part de dalt amb les seves vistes com per la part baixa amb les Balmes, ben segur no decebrà a qui decideixi visitar-los.
Una excursió molt variada i distreta, que s'allarga per pujar al Mas de La Serra, un lloc paradisíac que permet gaudir d'unes vistes espectaculars de Cabrera i Aiats, el Pedraforca i el Cadí, com del Pirineu i el Montseny.
Després d'una bona baixada entre un bosc d'alzines, arribarem a la zona del Crou, un indret diferent, en el que sorprèn veure enormes roques repartides pel paisatge.

INICI: Sortida i arribada a la carretera de Tavertet a l'Esquirol (km. 6,5). En aquest lloc, comença la pista al Mas Noguer i poc abans d'arribar a l'amagada casa de la Corbera. Atenció, escàs aparcament ¡!

ITINERARI: El camí s'inicia uns vint metres abans del trencant del Noguer, on un petit corriol s'enfila en cinc minuts a les balmes de la Corbera Vella, voltem el Morro de la Corbera i pugem arrambats al paredó a dalt d'aquestes balmes (tros complicat sense fites i pel mig de un espes l'alzinar, cal orientarse)

Un cop hem pujat a dalt de les roques, retornem i pugem fins al collet, on surt el camí amb fites a mà dreta per baixar a la balma del Castell de la Fossa (visitar amb atenció i tornar al collet) A partir d'aquí hem de seguir la pista, passem prop de can Casacoberta, casa que intuirem per què no es veu. En aquest punt triarem la pista que baixa fins al pont restaurat medieval de Baumadestral. (Cal baixar al riu, per veure que és de pedra)

Després del pont la pista comença a pujar i en un revolt, que hi ha una bigueta de ferro clavada vertical a terra, surt el corriol que baixa fins a la balma dels Carlins (cal desestimar un corriol principal a la dreta i agafar un camí darrere un fil espinós arribarem en cinc minuts. Tornar a la pista.

Continuem pista amunt fins al mas la Serra, un lloc preciós amb bones vistes, on agafarem una pista a mà dreta que baixa fins als prats de Serradevall, on comença el corriol, molt ben fitat de la Fontanella que baixa fins a la casa Crous. Deixem aquest bonic indret i continuem la pista que passa pel costat de les Roques del Miolar i arriba a la carretera de Tavertet i la casa de la Corbera, lloc d'inici de la ruta.

(l'itinerari 6 de la guia d'en Rafael Sevilla, El Collsacabra)

DISTANCIA: 8,80 kms.    TEMPS : 3,30 hores caminant i 5,30 hores total  DESNIVELL : 365 m.

Està a punt de sortir el sol, en pocs minuts, Els cingles de la Corbera quedaran il·luminats de color taronja, ens dediquem a contemplar el paisatge mentre va canviant.

Balma de la Corbera Vella

Sota de la punta roquera dels cingles de la Corbera tenim la Balma de la Corbera Vella, amb restes d'antics murs, que formaven els habitatges on hi havia viscut gent pagesa. Estan sota de la punta roquera dels cingles de la Corbera.

Balma de la Visera

Es tracta d'una gran balma d'uns 15 metres aprox. d'alçada i 40 metres. aprox. d'amplada, amb una superfície repartida per grans blocs de pedra, formant una cavitat on destaca la seva gran visera visible des de la carretera de Tavertet.

La Balma de la Visera resulta molt espectacular

Cavitats situades a les Roques de la Corbera per la banda del torrent de Balmadestral (foto de Catalunya Subterrània cavitatsdecatalunya.blogspot.com/  molt recomenable)

Fem la pujada per un tros complicat sense fites i pel mig d'un espès alzinar fins sortir a la part dalt de les roques.

Les curioses formes de les roques fan d'aquest lloc que sigui molt especial.

Pel trencall del Castell de la Fossa

Baume del Castell de la Fossa

Queden unes restes importants d’una paret de carreus aixecades sobre la timba. El més curiós de tot és que té dues finestretes en forma d’espitlleres que sembla que podria ser més propi d’un edifici defensiu més que d’una balma obrada. El que és evident és que si fos un edifici defensiu, el seu emplaçament és idoni per a defensar-se i totalment estratègic.

Penjada a mig cingle, a 50 m d'alçada, sota el pla de la Fossa i ben enlairada a la dreta del torrent de Baumadestral, aquesta sorprenent i impressionant balma obrada sería un dels principals al·licients de la població osonenca de Tavertet, sinó fos pel seu aïllament, penós accés i oblit absolut. Tot i el nom encara que no hagi rastre de cap castell a l’indret, aquesta inaccessible balma només la poden fruir els muntanyencs i bons coneixedors del territori interessats en restes arqueològiques en indrets inhòspits.

La balma continua per dins el cingle fins ajuntar-se amb l’impactant timba (Cau de la Guilla) creant un paratge corprenedor i amb vistes esbatanants a vol d’ocell per sobre la casa de la Corbera i el Molí de Sobiranes i altres muntanyes de prop de Tavertet.

Vistes des de Castell de la Fossa de la enorme Roca de Bosques Cabanyes

Vistes del Pla d'Aiats

Per els camps del Cal Gavatx

La zona humida del torrent, fa aixecar una boirina en tocar el sol a terra, proporcionant per uns moments al paisatge, un decorat una mica fantasmagòric.

El pont medieval Balmadestral
Un dels ponts històrics més importants de Tavertet, fou eixamplat amb formigó sense miraments i es podria dir que no han merescut una rehabilitació adequada. Val la pena veure la construcció del seu arc de pedra, des del riu.

Trencall de la biga de ferro, per on es baixa a la balma dels Carlins.

Balma dels Carlins

És una balma senzilla i espaiosa que es troba en un bonic lloc, just damunt del pont de Baumadestral, entre una espessa vegetació. S’hi aprecien restes de parets de pedra seca. Va estar habitada i a davant de la balma es pot endevinar el lloc on havia hagut el quintà. L’accés no és aparent i està una mica embolicat per la densa vegetació.

Mas La Serra

Les cingleres del Collsacabra on s’aixeca el Santuari de la Mare de Déu de Cabrera, vistes des del Mas de la Serra.

Deixem l'encantador indret del Mas Serra

Prats de Serradevall

Corriol de de la Fontanella, que baixa molt ben fitat per un bosc d'alzines fins a la casa Crou.

Un bon refugi natural aquesta cova abans d'arribar al Crou

Mas El Crou

Curiosos fonaments els de l'habitatge

Fem el tipic pass de les Roques del Miolar

Deixem per record aquesta imatge de les Roques de la Corbera, vistes des del Mas de la Corbera, en el que ha sigut una interessant ruta.