dilluns, 8 de juny del 2015

SOLANA DELS MOLINS (VILADRAU) - PONTS DE VILADRAU - ERMITA MARE DE DÉU D'EROLA 2015/06/06

Ermita Mare de Déu d'Erola

Petita caminada circular pel Parc Natural del Montseny, a la part baixa de la localitat de Viladrau, partint de la Solana dels Molins, on pel camí, anirem gaudint de la frondosa vegetació que té anar resseguint i creuant algunes de les rieres que vénen del massís del Matagalls. També podrem veure durant el camí, a la zona de Can Gat, uns magnífics exemplars de castanyers, fins a arribar a l'ermita de la Mare de Déu d'Erola, un lloc amb molta història i molt estimat per la gent de Viladrau. L'itinerari no és senyalitzat amb el qual, a causa de la canti tat de camins, és molt important portar un bon mapa o GPS. Ruta senzilla, però molt agradable de fer.

ITINERARI:

LA SOLANA DELS MOLINS - PONT DE CAN PAU MOLINER - SALT DE AIGUA - FONT DE LES AMATISTES - BASSA - CLUB DE POLO SANT ANTONI DE VILADRAU - PONT DE LA NOGUEROLA - ESTABLES DEL CLUB DE POLO - CAMPS ELS VINYALS - PONT DE LA SALA - LA SALA - PONT DE LA SALA - SOT DEL GORG NEGRE - CAMPS DE CAN GAT - ERMITA DE LA MARE DE DÉU D'EROLA - CASTANYERS - RIERA D'EROLA - CAN BOSC - PONT DE CAN GAT - PORTA CAN GAT - PONT DELS MOLINS - LA SOLA DELS MOLINS.

DISTANCIA: 12,70 kms - DESNIVEL: 310 metres  - DURADA: 4,00 hores

Sortim ben matiners de l'aparcament de la Solana de Molins a Viladrau, comencen pel Camí dels Molins.

Triem un estret corriol que s'agafa a la dreta de la Depuradora de Viladrau i que va paralel a la riera.

Pont de Can Pau Moliner

Pontarró carreter amb forma d’esquena d’ase i sense proteccions. S’enlaira sobre la Riera Major, davant de la casa d’on pren el nom, on l’antic camí de Viladrau a Vic canvia de vessant per a continuar per la banda esquerra de la riera. Senzill i elegant queda mig amagat per els verns i els avellaners que li fan ombra.

El paisatge de seguida és frondós, ple de colors verds.

Continuarem per la banda esquerra de la Riera Major.

Un baixador a la Riera Major, ens permet veure un petit salt d'aigua.

Club de Polo de Sant Antoni de Viladrau

Ens desviem un poc de la ruta, per després tornar, doncs volem veure corra un grup de cavalls en llibertat. No deixa de ser impressionant veure'ls en aquesta vall tan bonica i sense gent. Inclòs, es van apropar molt per què les féssim carícies.

Pont de la Noguerola, pont romanic del segle XII.

Pont medieval amb barana baixa com a salva rodes per als carruatges. El pont de la Noguerola travessa la riera de la Sala (riera de Sant Segimon) pocs metres abans que aquesta aflueixi a la Riera Major. Formava part de l’antic camí ral de Viladrau a Vic i Barcelona fins que es va arranjar la nova carretera pels volts de 1910. Rep el nom de la masia propera a ell.

La Riera de Sant Segimon

Després de donar una volta als estables del Club de Polo, enfilem un bonic camí cap Vinyals.

Els camps dels Vinyals

El camí es va endinsant en la frondosa vegetació, sembli en alguns moments que estem a la jungla.

El pont de La Sala

En aquest punt, ens tornem a sortir de la ruta una vegada passat el pont, per pujar per un corriol molt atapeït a La Sala, casa on i va néixer Joan Sala i Ferre el 23 d'abril de 1594 alies Serrallonga.

Continuarem direcció Nord-est, entremig de camps, sempre veiem a dalt, el Monestir de Sant Segimon i la ermita de Sant Miquel de Barretons.

Creuem la Riera del Sot del Gorg Negre.

Seguirem rectes passant pel costat de la casa de Can Gat, després farem una mica de pujada fins a albirar Erola.

Ermita de la Mare de Déu de'Erola

La casa de l’Erola surt documentada des de l’any 1582 i fou construïda com a residència per als ermitans de Sant Segimon, hi vivien des de l’1 de novembre fins a l’1 d’abril quan el fred feia difícil la vida al Santuari. La festa de l’Erola es feia el dia 8 de desembre, festa de la Puríssima. La capella actual fou construïda a partir de l’any 1630 després que un incendi destruís l’anterior. Es va completar durant els anys 1641 i 1659. L’any 1833 fou cremada pels constitucionals, a l’inici de la guerra dels Set Anys. Va ser restaurada l’any 1837, sent administrador l’hereu de Can Bosc. L’any 1936 fou de nou profanada i ja l’any 1942 el poble de Viladrau amb les seves aportacions la va fer restaurar. Una inscripció sobre pedra escrita en llatí situada vora el portal de la capella recorda aquest fet. Les darreres obres de conservació s’han realitzat l’any 1991. En destaca la restauració del rellotge de sol, entre els arcs d’entrada, feta per Joaquim Farrerons amb el tipus de pedra anomenada d’espinzella. La Mare de Déu de l’Erola era invocada per a protegir els nens contra la verola.

Avans de baixar, aprofitarem la frescor del seu porxe, per fer un petit esmorzar gaudim de la tranquil·litat del lloc.

Vistes de Sant Segimon, des de la ermita, amb ayuda del zoom.

De tornada direcció Viladrau

Farem una volta a l'ermita, abans de baixar, per veure els famosos Castanyers de Can Gat.

Can Bosc

El Pont del Camí dels Molins

Una llarga pista, ens porta de forma molt directa a la Solana de Molins, on finalitza la nostra ruta d'avui, en el que ha sigut una caminada molt interessant, per una de les parts més frondoses del Parc del Montseny.

Com vam arribar d'hora, vam decidir deixar Viladrau i avançar camí, per anar a parar al Mas de Gurri Xic, a la carretera de Mont-rodon de Taradell, un lloc molt interessant amb moltes activitats, on disposa'n de bona xemeneia per fer millors brases i poder gaudir d'un bon dinar. Us deixo la web, www.maselgurrixic.com